Dagsseminar i SRS og SmartBoard fredag 2. mars

Fredag 2. mars hadde vi seminar fra 8:45 til 12:00 for lærerne «våre» i bruk av SRS. Knut Bjørkli fra HiST holdt kurset, og målet var at de lærerne som deltok, ville føle seg trygg nok til å dra tilbake til klasserommene sine og gjennomføre en SRS-sekvens i klasserommene sine. Heidi Brøseth deltok på kurset som observatør, i tillegg til at vi delte ut en spørreundersøkelse til lærerne etter at de hadde gjennomført kurset. Det ene spørmålet var: «Er du trygg på å kunne ta i bruk SRS i undervisningen ut i fra det du har lært i dag?«. Der fikk vi følgende svar:

  • Ja! Det er viktig å starte snart slik at jeg ikke glemmer eller mister fokus.
  • Yes, indeed
  • Ja. Bra kurs. Jeg bør klare det fint.
  • Ja

Med utgangspunkt i disse svarene virker det som alt ligger til rette for at KOSEN-medarbeiderne skal kunne dra ut i videregående skoler i Trondheim og observere bruk av SRS. Det er også viktig at dette skjer ganske snart slik at ikke lærerne «glemmer» de de lærte på kurset. Vi avtalte med lærerne at vi ønsket å observere dem første gangen de brukte SRS, og deretter ønsker vi å komme tilbake etter en stund, når både læreren og elevene har blitt mer vant til SRS-bruk.

Vi spurte også lærerne om «Hvordan vil bruk av SRS i din undervisning være til nytte?«, og fikk følgende svar:

  • Oppsummering av stoff/tema, elevarbeid og foredrag (hvor elevenes arbeid kommer i fokus), brainstorming, «games».
  • Til testing av forståelse, statussjekk, avkobling/morsomt, opinion polls til bruk i diskusjoner/som utgangspunkt.
  • For å sjekke om elevene har fått med seg det jeg har forelest om. For å bryte opp undervisningen og variere. For at elevene selv kan sjekke hva de kan. For å gjøre det mer spennende i klasserommet.
  • Bidra til å aktivisere alle elevene i større grad enn i dag. Variasjon i undervisningsmetodene.

Vi spurte også «Ser du for deg noen utfordringer ved bruk av SRS, i så fall hvilke?«:

  • Tilgang til trådløst nett på skolen.
  • Ingen spesielle.
  • SRS som pedagogisk verktøy.
  • Litt spent på teknisk gjennomføring. Det blir spennende å se hvilken type spørsmål som fungerer/ikke fungerer.

Alle lærerne var positive til å teste ut SRS, og vi i prosjektgruppa anser det som viktig at disse observasjonene må skje raskt. Vi kommer derfor til å jobbe for å få gjennomført disse testene og observasjonene rimelig fort nå.

Etter lunsj var det Smart Board-kurs. De fleste lærerne hadde ikke særlig tilgang til SmartBoard-tavler. Det vil si at skolene hadde en eller to stykker, men at disse sto på spesielle rom. Derfor var det ikke mange av lærerne som så nytten av å lære seg SmartBoard Notebook. I og med at prosjektet hadde booket lærerne først og fremst for å være «prøvekaniner» for SRS, var SmartBoard-kurset mer et tilbud enn en plikt for de involverte lærerne. For prosjektmedarbeiderne var det derimot veldig viktig og veldig viktig å få en introduksjon i Smart Notebook-filer. Etter endt kurs har vi mye mer kunnskap om muligheter og begrensninger i bruken av Smart Notebook, noe som vil være helt avgjørende når vi nå skal sette oss ned og lage Smart Notebook-filer innenfor ulike tema i komparativ språkanalyse.

Det var det jeg kom på om seminaret 2. mars 🙂 Jeg føyer på mere i kommentarfeltet dersom jeg plutselig oppdager at jeg har glemt noe 🙂

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: