Første observasjon 16. mars 2012

16. mars var vi på besøk i en videregående klasse som hadde undervisning i norsk. Helene N. og Heidi var observatører denne dagen. Vi fortalte klassen at vi hadde rekruttert norsklæreren deres til å være med på et prosjekt hvor vi skulle se hvordan et system som vi var interessert i, fungerte ute i den virkelige klasseromsverdenen. Vi satt oss på hver side bakerst i klasserommet, slik at vi «dekket» et størst mulig området av rommet. Vi noterte stikkord og kommentarer til hvordan timen forløp. Eksempelvis slik:

«8:35: Læreren er tilbake til å snakke om dagens tema: romantikken. Elevene skal lese et utdrag fra norskbok om Rosseau. Noen elever må hente boka i skapet sitt.

8:50: SRS-sekvens. Et sitat av Rosseau står på PowerPointen. Læreren spør: «Er du enig med Rosseau?» Og svaralternativene er Ja, Nei, Vet ikke. Elevene får 30 sek på å svare

8:51: Læreren setter i gang felles diskusjon; ulike elever rekker opp hånden og svarer. (10 har svart Ja, 6 har svart Nei, 1 har svart Vet ikke). Læreren initierer respons fra de som har svart Ja (vi er del av slaveri), og eleven må argumentere. Deretter initierer læreren respons fra de som har svart B: «Noen har svart B, hvorfor tenker dere at vi ikke er del av slaveri?»

Observatørkommentar Heidi: Jeg tror elevene har lettere for å svare høyt muntlig fordi de SER at flere mener det samme som de selv

Etter timene delte vi ut spørreskjema til alle elevene. Vi intervjuer også to elever som meldte seg frivillig til å ta en prat med oss. Intervjuet varte i ca. 5-6 minutter. Deretter pratet vi med læreren. Dette intervjuet varte en god del lenger. Intervjuene ble tatt opp slik at vi kunne konsentrere oss om intervjuobjektene i stedet for å bruke all fokus på å prøve å notere ned ALT det elevene og læreren sa. (Og det var nok smart med tanke på at samtalen mellom oss og intervjuobjektene fløt mer naturlig enn det ville ha gjort hvis vi satt med nesa nedi et ark og skrev så blekket sprutet, mens de snakket…)

Allerede etter første observasjonsrunde har vi notert oss nye «oppdagelser» i bruken av SRS fordi vi har undersøkt et nytt fagområde (norsk) og nytt publikum (vgs). Tidligere har jo SRS først og fremst vært testet ut i naturfaglige disipliner og på høyskole. Så denne observasjonsrunden var skikkelig vellykket på alle måter!!!!

Det blir også spennende å undersøke nærmere hva elevene har svart på spørreundersøkelsen. Ved første gjennomlesing av spørreskjemaene virket det som elevene stort sett var positive til SRS og at de satte spesielt pris på at SRS bidro til at undervisningen ble mer variert. Vi hadde 14 spørsmål på spørreskjemaet, så det vil nok være andre interessante funn her, også, når vi får systematisert dataene.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: