Innspilling av videoforelesninger

Onsdag 10. oktober skulle jeg spille inn videoforelesninger i Multimediesenteret, og her er noen av de refleksjonene jeg gjorde meg i etterkant av den opplevelsen.

Jeg har tidligere spilt inn videoforelesninger i et mindre studio, og da var det montert en skjerm som viste det som sto på PowerPoint-en min, ved siden av kameraet. I det studioet jeg var i nå, som var mye større (plass til 30 tilhørere), var det ganske laaaangt bort til kameraet og (derfor?) ingen skjerm jeg kunne se på når jeg løftet blikket. Dette førte til at jeg så mye mer NED på PC-skjermen foran meg…Jeg antar at dette fører til at jeg oppleves som ganske introvert og mindre engasjert, i og med at jeg står med blikket vendt mot min egen PC-skjerm store deler av tiden. Lærdom: de fysiske omgivelsene i studioet har ganske stor påvirkning på hvordan sluttresultatet blir. Å ha en skjerm ved siden av kameraet er gull verdt. Unngå store innspillingslokaler med mindre du kan fylle dem med tilhørere 🙂 (Grunnen til at jeg endte opp i et stort studio, var for øvrig at MMS holder på å flytte, slik at de er i gang med å demontere det «lille» studioet sitt.)

Vi bruker å anbefale studentene å unngå skippertaksmetoden, og det samme kan sies å gjelde for innspilling av videoforelesninger. Jeg hadde booket tid fra 11 til 15, og skulle gjøre unna ALLE videoforelesningene i en smell. Multimediesenteret anbefaler jo at man heller tar mindre bolker, og deler opp innspillinga over flere dager, men jeg tenkte at det var mer «praktisk» å gjøre alle på en gang, så slapp jeg å dra til Gløshaugen flere ganger. (Det tar jo tross alt 10 minutter å kjøre dit….) Dette resulterte i problemer med halsen og konsentrasjonsproblemer på de siste forelesningene. Jeg har dermed lært «the hard way» at 3-3,5 timer med innspilling av forelesninger IKKE gir et bra resultat, og jeg skal aldri mer holde på i mer enn 1,5 timer sammenhengende. Da er det faktisk mye bedre å ta den ekstra kjøreturen til MMS.

Jeg snakker ikke akkurat sakte til vanlig, og stilt foran en kamera gikk talehastigheten opp til nye høyder. I følge Magnus på MMS var dette ganske normalt. Likevel kan det være lurt å være litt bevisst dette «gjenganger»-problemet fra starten av. Fordi jeg hadde startet første forelesning i et ganske raskt taletempo, føltes det som om jeg snakket i sirupfart i den neste, da jeg prøvde å snakke litt saktere. Antakeligvis hadde jeg normal hastighet da, men jeg ble stressa fordi jeg følte at det gikk for sakte. På slutten av «maraton»-innspillinga gikk talehastigheten opp igjen fordi jeg ville bli ferdig. Og på det tidspunktet var jeg også rimelig sliten i topplokket etter mange timer foran kameraet. Det førte til at munnen snakket uten at hjernen hang med, dvs. mye gjentakelser og fomling med ord på slutten.

Å spille inn videoforelesninger er ikke noe jeg hadde gleda meg til. Det er mye mer «press» når du vet at det du sier blir dokumentert. En vanlig forelesning er flyktig, og hvis man sier noe feil eller noe tull da, så forsvinner det inn i glemselen. En videoforelesninger derimot er der for «alltid». Derfor hadde jeg brukt utrolig mye tid på å forberede meg, og nærmest skrevet manus til alle lysbildene. Alt forarbeidet kan ikke sies å ha vært forgjeves, men det er nok en del poeng som ikke ble med. Neste gang vil jeg bruke de siste dagene til å bare notere de viktigste stikkordene og poengene på lysbildene. Når man ser ned på et ark med tettskreven tekst knyttet til hvert lysbilde, blir det vanskelig å plukke ut de aller viktigste punktene på stående fot.

Men da er jeg altså ferdig (hurra!) med mine videoforelesninger i SPRÅK6200. Resultatet kan du se og bedømme selv her.

Legg igjen en kommentar

