KOSEN-spinn-off

Når man har hatt anledning til  å tukle med pedagogisk bruk av IKT i KOSEN-prosjektet,  får man etter hvert en ustyrtelig lyst til å utsette campus-studentene for undervisningsopplegg basert på idéer som har dukket opp underveis i prosjektet. Derfor bestemte jeg meg for at jeg skulle teste ut SRS i et av emnene som jeg skulle undervise våren 2013. I tillegg fikk studentene tilgang til en del selvtester som jeg hadde laget i itslearning .

Ca. midt i semesteret hadde jeg møte med referansegruppa hvor det kom fram at studentene var litt delt mht. om det var vel anvendt tid å gå gjennom leksa som de hadde fått uka før. Ofte gikk det 20-30 minutter av forelesninga til denne gjennomgangen, noe som ofte førte til at vi kom på etterskudd, og jeg ble ikke ferdig med å gå gjennom dagens kapittel. I den forbindelse kom jeg på at det kanskje hadde vært en idé å lage løsningsforslag som en videosnutt på SmartBoard-en, slik at studentene kunne se løsningsforslaget FØR de kom på forelesning. Da ville vi ikke bruke så lang tid på gjennomgang av leksa.

Nå må det sies i samme åndedrag at 80 % av forelesningene mine foregikk med tavle + kritt samt A4-støtteark, men i tillegg inkorporerte jeg altså: 1) uregelmessig bruk av SRS og 2) selvtester i itslearning. I tillegg sjekket jeg om referansegruppa likte idéen med løsningsforslag i form av videofilm; noe de applauderte.

Studentene på dette emnet var altså mine prøvekaniner, og jeg skulle bruke erfaringene fra dette emnet til å koke sammen noe smart til neste gang jeg skulle undervise det samme emnet. Derfor var overraskelsen EKSTREMT stor da jeg ble lurt av studentene til å tro at jeg skulle møte noen av dem for å snakke om referansegrupper, men fikk i stedet prisen Den gylne gulrot: «Årets beste underviser studieåret 2012/2013, Det humanistiske fakultetet«! I motsetning til meg var Universitetsavisa informert, og dekket begivenheten, som du kan lese om her: Tenker nytt om undervisning. Prisen blir formelt delt ut på fakultetets oppstartsarrangement HUMSTART 14. august 2013. Og «premien» er at jeg får lov til å holde en presentasjon for alle studentene 🙂

Heidi_Br_seth_skj_nne_5557c

I kjølvannet av prisen fikk jeg forespørsel om å snakke både på Seminar om utdanningskvalitet og undervisningsmetoder i regi av Framtidens IKT-studier (FRIKT-programmet), og Fagdag om undervisningsteknologi ved NTNU (TekPed2013). Universitetsavisa var også på TekPed2013, og laget reportasjen «Gløder for variert undervisning«. I tillegg ble presentasjonene ved TekPed2013 filmet, og her er det mulig å se min presentasjon «3 eksempler på hvordan man kan bruke teknologi i undervisning«. Videre ble jeg forespurt, og sa ja, til å holde en presentasjon om utdanning på Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap sitt internseminar. Så nå har jeg spredt det glade SRS-budskap på mange arenaer!

~skrevet av Heidi Brøseth~

Legg igjen en kommentar

